Uitgevers | Kluwer, Wolters Kluwer Nederland B.V. |
Uitgavejaar | 2005 |
ISBN | 9013032524 |
ISBN13 | 9789013032529 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Merken zijn onderscheidingstekens. Dankzij merken weet de consument wat hij krijgt en welk product hij koopt. Maar daarvan wordt ook misbruik gemaakt. Zo komt naast merkpiraterij (het namaken van merkproducten), ook (de minder algemeen bekende) merkkaping veelvuldig voor. Dan probeert iemand zich het recht op een door een ander gebruikt merk toe te eigenen, door het op eigen naam te registreren. Om dit tegen te gaan, bepalen veel merkenwetten dat een merkregistratie ontoelaatbaar is, indien het merkdepot te kwader trouw is. Dat is echter een tamelijk vage norm. Over de vraag of een merk wel of niet te kwader trouw is gedeponeerd, wordt dan ook veel geprocedeerd. Dit boek geeft antwoorden aan de hand van uitvoerig onderzoek.
Naast het Benelux-merkenrecht, wordt het Europese merkenrecht besproken. Zo passeren de wortels van de Europese merkenwetgeving, en de invulling van de Merkenrichtlijn 1989 de revue: niet alleen in de vijftien oude lidstaten, maar ook in de tien nieuwe lidstaten van 2004.
Dit boek is bedoeld voor advocaten, bedrijfsjuristen, merkengemachtigden, beleidsmakers, studenten en anderen die geïnteresseerd zijn in de juridische bescherming van merken en merkproducten.