Jezus Kurios

-

christologie als hart van de theologie : spreken over God 1,1

Auteur: A. van de Beek

Categorie:Religie & Esoterie / Onderwerp: Theologie 8
Cover van het boek 'Jezus Kurios' van A. van de Beek
Uitgevers Kok, Kok
Uitgavejaar 1998
ISBN9024294185
ISBN139789024294183
TaalNederlands
TypePaperback

Samenvatting

'God is niet gekomen om de wereld beter te maken, maar om die te dragen.' Deze gedachte van kerkvader Athanaslus kiest dr. Van de Beek als rode draad door zijn boek Jezus Kyrios, over de christologie als hart van de theologie. Veelal denkt men dat christelijk geloof bedoeld is voor verbetering van de wereld. Maar de wereld is niet verbeterd sinds het begin van de jaartelling. En ook vóór die tijd hebben wetgevers en profeten die opriepen tot verandering, weinig resultaat geboekt. In de moderne tijd is gebleken dat juist ideologieën die menen dat zij de wereld veranderen moeten, vaak veel leed veroorzaken. Het is niets met de wereld, en het wordt niets met de wereld, zo stelt de auteur.
In die situatie is God gekomen. Van die wereld wil Hij God zijn. God neemt de verantwoordelijkheid ervoor. Dat geldt niet alleen voor het lijden van de wereld, maar ook voor de schuld van de wereld. God trekt de consequenties voor een boze wereld. Hij veroordeelt zichzelf tot het kruis, als plek van de terechtstelling.
Met de belijdenis van de godheid van Christus staat of valt dan ook het christelijk geloof. Dit is volgens de auteur de paradox in de belijdenis van het geloof: God is almachtig en dus helemaal verantwoordelijk - en tegelijk draagt Hij het gewone menszijn, zonder idealisme, maar met alle mislukkingen en schuld.
Christen-zijn is dan ook niet idealist-zijn, maar je medeverantwoordelijk weten: met Christus sterven. Alleen in de dood zijn God en mens verbonden.

Bestellen

Bestel 'Jezus Kurios' bij Bol.com € 35,99 Uiterlijk 14 juli in huis
  zoek
Delen op Facebook Delen op Twitter Delen via e-mail Printen Delen op andere sociale netwerken
Zoek je ook goede films? Bezoek Leukomtekijken.