Uitgevers | Uitgeverij Atlas Contact B.V., Atlas-Contact |
Uitgavejaar | 1996 |
ISBN | 9025405606 |
ISBN13 | 9789025405601 |
Taal | Nederlands |
Type | Hardcover |
Is zakendoen een kwestie van oorlog of van vrede? Moet je elkaar op leven en dood bestrijden of met de concurrent samenwerken? Barry Nalebuff en Adam Brandenburger, respectievelijk hoogleraar Economie en management, en Bedrijfskunde, stellen dat een onderneming beide moet doen. Deze nieuwe manier van zakendoen, 'coöpetitie' gedoopt, is gebaseerd op de speltheorie.
In Spelen met de concurrent tonen de twee auteurs overtuigend aan dat u voordeel kunt halen door de speltheorie toe te passen op uw ondernemingsstrategie. Essentieel is te ontdekken hoe de vijf elementen van het zakenspel - de spelers, de toegevoegde waarden, de regels, de taktiek en de reikwijdte - elkaar beïnvloeden. Hebt u dat op een rijtje, dan kunt u niet alleen de regels bepalen maar ook welk spel gespeeld wordt. Coöpetitie stimuleert de creativiteit doordat ze nieuwe wegen wijst; ze is profijtelijk doordat ze de markt groter maakt; ze is optimistisch en pro-actief doordat ze win - winsituaties creëert.