Uitgevers | Uitgeverij Walburg Pers B.V., Amsterdam University Press |
Uitgavejaar | 2003 |
ISBN | 9057302683 |
ISBN13 | 9789057302688 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Van Johann Gutenberg tot Bill Gates. Frans A. Janssen verdedigt in deze tweede Tiele-lezing twee met elkaar samenhangende stellingen. De zogenaamde eerste mediarevolutie, de boekdrukkunst die het geschreven boek verdrong, houdt in feite geen verandering van communicatiemedium in; de boekdrukkunst verricht dezelfde taken die het handschrift heeft, weliswaar beter - sneller en goedkoper - maar beide behoren tot hetzelfde grafische medium. De tweede stelling heeft betrekking op de zogenaamde tweede mediarevolutie, de digitale media die het gedrukte boek doen verdwijnen. Hier is slechts tot op zekere hoogte sprake van een wisseling van medium; beide zijn in essentie grafische media. De veel gemaakte vergelijking tussen de situatie rond 1500, gedrukt versus geschreven boek, en die rond 2000, digitale versus gedrukte media, houdt geen stand.