Vierkante wielen

-

naar een rechtsdraaiende organisatie

Auteur: Arie van As

Categorie:School & Studie / Onderwerp: Bedrijfskunde 1230
Cover van het boek 'Vierkante wielen' van Arie van As
Uitgevers Vakmedianet Management B.V., Boom Uitgevers Amsterdam, Uitgeverij Boom
Uitgavejaar 2012
ISBN139789013106732
TaalNederlands
TypePaperback

Samenvatting

Met de eerste herfstblaadjes op het spoor lijkt het alweer mis te gaan: vierkante wielen. Dit schijnbaar technische mankement werd de titel van het boek over de ervaringen van Arie van As bij NedTrain, het onderhoudsbedrijf van de NS. Want toen hij daar in 2006 eindverantwoordelijk werd, bleken de vierkante wielen geen technisch mankement, maar het gevolg van gebrek aan visie en leiderschap bij het management. Arie gooide het roer letterlijk om: van een links- naar een rechtsdraaiende organisatie.

Vierkante wielen vertelt aan de hand van waar gebeurde situaties en voorbeelden hoe het topmanagement veranderde van sturend naar in dienst van de medewerkers. De onderneming veranderde van een strak van bovenaf aangestuurd bedrijf naar een bedrijf met gemotiveerde werknemers die op een breed front inspraak hadden.

Een ingrijpende aanpak, waar Van As een paar belangrijke lessen door leerde:

- Je kunt er niet van uitgaan dat iedereen voor de hand liggende oplossingen ook werkelijk ziet.
- Probeer niet om mensen op een ingewikkelde manier een nieuwe werkwijze op te dringen.
- Laat medewerkers zelf met oplossingen komen om hun werkwijze simpeler en effectiever te maken.

Van As gunt de lezer in zijn boek Vierkante wielen een brede inkijk in dat door hem ontwikkelde proces. Daarbij schuwt hij niet inzicht te geven in de verhoudingen binnen NS en gaat hij ook mislukkingen niet uit de weg.

Bestellen

Bestel 'Vierkante wielen' bij Bol.com € 25 Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, woensdag in huis
  zoek
Delen op Facebook Delen op Twitter Delen via e-mail Printen Delen op andere sociale netwerken
Zoek je ook goede films? Bezoek Leukomtekijken.