Uitgever | Uitgeverij Pelckmans |
ISBN13 | 9789028977242 |
Taal | Nederlands |
Type | Digitaal boek |
Wim Schamp staat bekend als een waar campagnebeest. Wanneer er verkiezingen in aantocht zijn, proeft hij de sfeer al vooraf, zoals voetballers elke zomer de geur van het gras opsnuiven wanneer ze aantreden voor hun eerste oefenpotje.Schamp coacht, schreeuwt orders uit, geeft jonge spelers een kans en bedenkt voortdurend nieuwe spelvormen. Hij is ook aanwezig op alle wedstrijden van de ploeg bij wie hij een contract tekent. In sommige verkiezingen zijn dat er meer dan zestien, meer dan er ploegen zijn in de Belgische Eerste Klasse.In 100 campagnes, 1 miljoen kiezers vertelt Wim Schamp over zijn campagnecompetities van de voorbije vijftien jaar. Het verhaal begint met de dioxineverkiezingen van 1999 en eindigt met de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Niet minder dan honderd campagnes passeren de revue. Net als alle natio- nale politieke kopstukken uit de laatste twee decennia, de beloftevolle nieuwkomers, de teleurstellende backbenchers en de onverwachte pretbedervers.Schamp vertelt vanuit de onderbuik, zoals hij ook zijn campagnes vanuit de onderbuik construeert. Het geheel levert een boeiend en spannend verhaal op, waarbij de lezer meer dan eens de indruk heeft dat hij een roman aan het lezen is. De vele keukengeheimen, waarmee Wim Schamp zijn verhalen lardeert, zijn daar uiteraard niet vreemd aan.