Maatschappelijk verantwoord ondernemen / druk 1

-

op weg naar maatschappelijk verantwoorde medezeggenschap

Auteur: Nvt.

Categorie:Business / Onderwerp: Human Resource Management 134
Cover van het boek 'Maatschappelijk verantwoord ondernemen / druk 1' van  Nvt.
Uitgevers Kluwer, Wolters Kluwer Nederland B.V.
Uitgavejaar 2011
ISBN139789013092332
TaalNederlands
TypePaperback

Samenvatting

Duurzaam ondernemen (Sustainabiity) wordt ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) genoemd. Duurzaam ondernemen is actueel, maar is het een hype of niet? Milieu is in het verleden wel vaker in en uit geweest...



MVO, de or krijgt er steeds vaker mee te maken
De auteurs van dit boek zijn het er wel over eens dat duurzaam ondernemen een trend voor de lange termijn is. Voor veel ondernemingsraden is veel van wat onder de MVO-paraplu plaatsvindt, enkele koplopers daargelaten, nog steeds een ver-van-mijn-bedshow. Toch krijgen ondernemingsraden er steeds meer mee te maken. Dat heeft te maken met een aantal ontwikkelingen:

  • De klimaatcrisis dwingt ondernemingen tot een strategische heroriëntatie van de markt, productontwikkeling en productieprocessen wat gevolgen kan hebben voor de p van people, de werknemers.

  • Er zijn steeds meer verplichte en vrijwillige standaards voor de rapportages van ondernemingsresultaten. (Philips heeft inmiddels het financieel jaarverslag en het duurzaamheidsjaarverslag geïntegreerd)

  • Er zijn algemene, vaak internationale, gedragscodes waar ondernemingen zich vrijwillig aansluiten. De bekendste is de OECD Richtlijnen. Deze gaan niet alleen over informatieverstrekking, maar ook over milieu, arbeidsverhoudingen en consumentenbelangen.

  • Er is een groeiend aantal sectorale netwerken, standaarden, gedragscodes en intentieverklaringen.

  • Naast transparantie en verantwoord ketenbeheer is overleg met de belanghebbende bij de onderneming (oftewel stakeholders) een belangrijk onderdeel van MVO.Een nieuwe benadering is het multistakeholdersoverleg, waarbij alle stakeholders aan één tafel zitten. Dit is een verruiming van de scope van de or.




  • Wat is de positie van de or?
    De conclusie die getrokken kan worden is dat de strategische context van de

    Bestellen

    Bestel 'Maatschappelijk verantwoord ondernemen / druk 1' bij Bol.com
      zoek
    Delen op Facebook Delen op Twitter Delen via e-mail Printen Delen op andere sociale netwerken
    Zoek je ook goede films? Bezoek Leukomtekijken.