Het Wal-Mart-effect

-
Auteur: C. Fishman

Categorie:Business / Onderwerp: Strategie -
Cover van het boek 'Het Wal-Mart-effect' van C. Fishman
Uitgever Business Contact
Uitgavejaar 2006
ISBN904700132X
ISBN139789047001324
TaalNederlands
TypePaperback

Samenvatting

In een kleine twintig jaar groeide Wal-Mart uit tot het grootste bedrijf ter wereld (buiten de olie-industrie). Het oefent grote invloed uit op de lokale economie, op prijsbepaling van allerlei roducten, op arbeidswetgeving en milieuhandhaving, en zelfs op de economie van derdewereldlanden die voor Wal-Mart produceren.
Charles Fishman schreef een genuanceerd en goed gedocumenteerd verslag, zonder vooringenomen standpunten. Hij beschrijft het 'Wal-Mart-effect' als een invloed die zowel positieve als negatieve kanten kan hebben. Enerzijds zijn bijvoorbeeld de prijzen zo laag dat een gemiddeld gezin er twee maanden langer boodschappen kan doen dan bij de concurrentie; anderzijds loopt een kwart van de medewerkers onverzekerd rond omdat het bedrijf geen premies wil betalen.
'Europa was al huiverig voor die agressieve overnamemachine met zijn winkels van soms wel vier voetbalvelden groot. Alles is er te koop: van verse aardbeien tot pistolen en van tropische vissen tot terreinwagens. Wal-Mart wil "overal in Europa" nieuwe winkels openen en Europese warenhuisketens opkopen' (de Volkskrant). Deze business case is van belang voor iedereen die interesse heeft in de invloed van het bedrijfsleven op onze samenleving en algemeen-economische principes.

Bestellen

Bestel 'Het Wal-Mart-effect' bij Bol.com
  zoek
Delen op Facebook Delen op Twitter Delen via e-mail Printen Delen op andere sociale netwerken
Zoek je ook goede films? Bezoek Leukomtekijken.